onsdag den 13. februar 2013

Nej, nej, nej...Little Corn er paradis!!

Halleluja.....så kom jeg til Little Corn Island, og ærlig talt skulle jeg ha taget herover straks. Her er VIRKELIG SKØNT!!
Selvfølgelig snød min "ven" taxachaufføren mig og jeg blev ikke hentet som aftalt ved hotellet. Heldigvis fik hotellet fat på en anden, og jeg nåede med nød og næppe båden til L.C.

Det er en såkaldt "panga" som er en slags speedbåd med plads til 30-34 personer. Jeg fik min bagage smidt ned oven i de andres i et lille rum i bunden, og fik den sidste plads helt foran i båden. Fem minutter efter gik det så afsted i rasende fart!!
Hold da op! Det var værre end rutsjebanen på Bakken! Alle folk hvinede og skreg når båden hoppede op og ned - særlig nedturen var slem, hvor man fik et ordentlig stød i hele rygsøjlen, når båden hamrede ned i den næste bølge. Så jeg er glad for, at jeg har lært at spænde mit "muskelkorset" - selvfølgelig fik man også nogle ordentlige skyller af saltvand hældt ind over sig :0)

Nå men nu er jeg her og sidder og venter på at mit værelse bliver klart. Det er et lille hyggeligt hostel som Kristine i Matagalpa anbefalede mig. Her er mange unge - men også en ældre flink canadier som plejer at være her et par måneder hvert år.

Breen, som han hedder, tog mig med rundt på en spadseretur og viste mig noget af øen og de bedste restauranter. Han er rigtig flink, og vi har allerede aftalt at lave og spise nogle af hans selvfangede fisk i aften. Men jeg skal altså prøve deres languster (som vist nok er en slags hummere) - som jo ellers heder lobster på engelsk.
Så er det blevet mandag efter en meget morsom søndag aften. Efter en dejlig aftensmad som vi var 3 om at lave og 7 til at spise, hyggede jeg mig med de unge: Kelly en pige fra Nordengland og hendes franske kæreste, Shane fra Dublin og en hel masse tyske og spanske piger. Breen forduftede efter vi havde spist.

Nogle af de unge har rejst rundt i mere end et år og virker som om de "partyer" sig igennem på de mest populære bade - og snorkle/surfingsteder. Det virker ikke som om de interesserer sig så meget for landet, politikken og menneskene her :0(

Det er vist ikke så svært at få fat i noget "sjovt tobak" her - een af dem ser ud til at gøre lidt rigeligt brug af det. Han vågnede efter flere timer i hængekøjen helt grøn i hovedet - men efter et par øl og nogen chips så han bedre ud :0)

Vi fik lidt god fisk (baracuda) hvidkålssalat og kartoffelmos, udmærket - men jeg blev lidt misundelig da jeg så de spanske piger havde kogt de skønneste kæmpe-hummere, med lækre krydrede ris og salat.

Shane havde sin lille iPOD med alt det bedste irske musik og den smarteste lille højtaler, - så der var rigtig god stemning:0)

Det er bl.a. derfor jeg nogen gange synes at hostels er bedre end de billige hoteller, her kommer man hinanden ved på en anden måde. For den som rejser alene er det fint. Jeg har mit eget store værelse + eget bad + adgang til et køkken for 10$, - det ER billigt.

I dag har jeg så været på snorkeltur med David som arbejder sammen med Lucilla og Randy som det søde værtspar hedder her på "Three Brothers". Han hentede mig og vi sejlede afsted op langs den vestlige kyst hvor vi kom ind til et sted der hedder "El Ensueno" (drømmen) hvor der også bor turister.

Der er flere af den slags steder på begge sider af øen, hvor de bygger nogle mere eller mindre pæne hytter / palmehuse, og hvor det i nogle tilfælde er folk udefra, som har fundet det opportunt at slå sig ned som gæstgivere. De er vist ikke lige populære allesammen!

Jeg bor jo i "byen" hvis man kan kalde den det! Dokken, hvor båden lægger til, på både Big og Little Corn er forøvrigt blevet lavet med økonomisk hjælp fra Danmark.

Herfra går der en ca. 1,5-2 mtr. bred cementsti - denne "vej" fortsætter til begge sider ca. 5-600 meter hvorefter den går over i en sti, der igen forgrener sig ud til de forskellige steder ved kysten. Her findes ingen biler eller motordrevne køretøjer af nogen art (altså bortset fra bådene på havet). Alt transporteres på håndtrukne kærrer.

De små stisystemer er slet ikke så nemme at finde ud af, man kan virkelig let fare vild i junglen her! De har da heller ikke været fri for at turister er blevet overfaldet og frarøvet penge, så man bliver advaret om ikke at gå bestemte steder om aftenen / natten!

I dag skulle alle børnene starte i skolen - eller....alle?? det er vist ikke ALLE der har råd, for der kræves fine hvide strømper og skjorter for at gå i skole - i hvert fald i dag hvor de blev indskrevet, det var noget af et tilløbsstykke.

Nå jeg glemmer helt snorkleturen! Vi samlede et engelsk ægtepar op, og så gik det ud over havet til koralrevene. Der var ret så kraftige bølger og det blev også lidt overskyet, så jeg nåede lige at blive lidt betænkelig.
Men jeg fik da svømmefødderne på og snorklen i munden og hoppede efter David, som bare lod båden ligge for anker, mens vi fik besked på at følge efter ham. Det varede ikke længe, før han måtte tilbage med den engelske dame, der var ved at panikke efter sit eget udsagn!

Jeg havde sikret mig at han havde en stige, så jeg kunne komme ombord igen - jeg ved af erfaring at jeg ikke kan få min gumpetunge bagdel op igen, kun v.h.a. mine arme :0)))

Det var rigtig spændende - men også lidt skræmmende - bølgerne var virkelig høje, og ind imellem kunne jeg ikke se ham når jeg stak hovedet op af vandet. Og mit udstyr er ikke helt perfekt, så ind imellem fik jeg saltvand i næsen og i halsen. Og det er stærkt saltvand! Kan jeg hilse og sige!
Alligevel en fantastisk oplevelse at se koralrevene og fiskene - OG to ret store såkaldte Nurse Sharks! Men jeg er nu alligevel sikker på at fam. Vanner i Thailand har haft en flottere oplevelse på deres snorkeltur. Fiskene er ikke så farvestrålende her og heller ikke korallerne.

Vi snorklede tre forskellige steder, det sidste sted over et gammelt skibsvrag. Det så jeg desværre ikke. Fordi jeg syntes jeg havde fået nok, blev jeg i båden hos den engelske dame. Bagefter satte han mig af sammen med de to andre der hvor de boede, så måtte jeg pænt vente halvanden time, mens han tog ud med nogle andre. Det havde han lige glemt at fortælle mig, men det var faktisk OK, for så fik jeg lejlighed til at udforske den del af kysten som er meget rolig og malerisk. Så også en primitiv, men meget malerisk vindmølle! Men jeg var godt nok træt da vi kom hjem efter 5 timer.

Så er det blevet tirsdag og efter en formiddag med endnu en lang spadsere - og svømmetur, fik jeg pakket mine ting og slappet lidt af med min elektroniske bog.
Jeg fik down-loaded "Les Miserable" før jeg tog afsted. Det er et værk på mere end 3000 sider, så jeg har haft rigeligt læsestof. Og faktisk har jeg ofte tænkt på Victor Hugos roman, hvor han beskriver de usansynligt fattige i 17-1800 tallets Frankrig, - når jeg har gået og set hvor fattigt de lever her! Handlingen som beskriver en del af revolutionen i Frankrig er jo også temmelig blodig, ligesom Nicaraguas historie!

Kl. 13:30 tog jeg så igen afsted med pangaen tilbage til Big Corn, denne gang var turen lidt mere blid :0) Jeg logerede mig ind på mit billige Ruppies guest-house, og gik hurtigt ud til lille-put-lufthavnen og fik min returbillet "confirmed" - bureakrati er de virkelig gode til her. Man skal også vise pas selvom man flyver indenrigs!

Og her sidder jeg så og nyder solnedgangen fra byens førende fiskerestaurant, - og har spist mit livs største og fineste hummer i hvidløgsauce. Uhmmm......
Det er vist forresten også min første - hvis jeg ser bort fra nogle forkølede, frosne eksemplarer jeg selv har forsøgt mig med. Og jomfruhummerne i Hirtshals :0)

I morgen onsdag går det tilbage til fastlandet og "hjem" til Granada og Casa Agnes, hvor der er Valentinesfest på torsdag.
Ervin i Managua har tilbudt at jeg kan overnatte den sidste nat hos dem før jeg skal med flyet. Det er et fint tilbud som jeg har takket ja til.
Men først tager jeg et par dage i Granada, og måske en dag eller to til Leon.