torsdag den 7. februar 2013

SKØNNE, SKØNNE MATAGALPA!

Nu er min tid her i Matagalpa snart forbi, og jeg har haft så travlt med at være turist at jeg ikke har haft tid til at skrive dagbog!
Jeg kom hertil tidligt lørdag formiddag d. 2. februar, takket være Judiths flinke chauffør! Jeg tjekkede ind i Hostal La Buena Onda, som er rigtig hyggelig. Men deres singleroom skulle koste 30 $ !! Der var det ikke værd, så jeg smed mig ind i "the dorms" hvilket vil sige at jeg sov sammen med 5 fremmede mænd (og en kanin:0) de første to nætter!! Nå - kaninen boede nu ude i fællesområdet, men er sød og meget tam.



Straks om eftermiddagen mødtes jeg med Mary, som jeg fik kontakt til gennem CS. Hun er en utrolig rar pige - og skønt kun 20 år - også klog og selvstændig.
Vi spadserede rundt i byen, som er rigtig hyggelig og har en flot nymalet Cathedral. Om aftenen tog vi, sammen med hendes mor og lillebror, hen og så en opvisning med nogle lokale lærere, der opførte et danseshow som fortalte historien om kaffefarmerne. Det var flot, farverigt og fornøjeligt.



Bagefter inviterede jeg familien med ud at spise. De hører til temmelig fattige og har, som så mange andre, familiære problemer. En far der har andre kvinder / er arbejdsløs / moderen har været i Mexico for at tjene penge og blev smidt ud fordi politiet tog hende i arbejde på sit turistvisa. Mary er dog meget flittig med sine studier til civilingeniør, og får p.g.a. det nogle stipendiater så hun kan overleve i Esteli hvor hun går på universitetet.



Om søndagen blev jeg inviteret ud til hendes mor til frokost. Det glædede jeg mig til, og ærlig talt så var det næsten det hyggeligste hjem jeg har været i her i Nicaragua.


Om søndagen mødtes jeg med Kirstine, som er en dansk pige der arbejder på at gøre sit speciale færdig herude. Vældig rar og med mange gode kontakter bl.a. til en guide som jeg bookede til to ture oppe i bjergene. Vi spiste en dejlig middag sammen på en rigtig fin reataurant - det er jo ellers ikke det jeg bruger mest tid på :0)


Så kom mandag endelig hvor jeg jeg havde aftalt at besøge min SOS-børneby. Mary tog med mig derud som tolk og vejviser med bussen, og det var rigtig godt! Damen der tog imod os hed Reyna (betyder faktisk dronning på spansk :0) - talte kun spansk og i et rivende tempo! Så jeg havde virkelig haft problemer uden Mary.


Det var et rigtig dejligt sted med pæne og velholdte bygninger, omgivet af træer og planter. Vi blev vist rundt i næsten alle huse, og hilste på mange børn der virkede glade og tillidsfulde. På næsten alle huse er et skilt der fortæller, at det er en by fra Danmark der har financieret netop dette hus.



Til stedet er knyttet et socialcenter hvor mødre fra byen kan komme og få råd og vejledning. Der er også tilknyttet en børnehave for områdets børn, ligesom vi kender det derhjemme.





Desværre var mange af "mødrene" ikke hjemme, fordi det var den tid, hvor de skulle indskrive børnene til det nye skoleår. Men de store børn passede de mindre, og virkede til at have et godt forhold til Reyna som var den overordnede i forhold til mødrene. Til slut blev jeg bedt om at udfylde et evalueringsskema som de gav til alle gæster. Det var på engelsk og bliver vel sendt videre op i systemet. Og det er da egentlig en god ting.

Mandag aften skete der noget helt fantastik. En kvinde kom til mit hostel og spurgte efter mig. Det viste sig at være Maria, som havde set på CS at jeg søgte efter en "sofa"!
Så her sidder jeg i hendes hus og har nydt godt af en utrolig gæstfrihed. Hun er læge, bor alene med sin søn (og en housemaid selvfølgelig) har klinik i huset og arbejder rigtig mange timer i døgnet. Og tjener vist også rigtig godt - i modsætning til kollegerne på hospitalet. De offentlig ansatte bliver virkelig dårlig aflønnet her i landet! Her til morgen tog hun mig med ud for at se hospitalet, DET var en oplevelse som jeg ikke kan nå at beskrive her!!



Hun har virkelig store ambitioner om sønnen Victors fremtid! Han fylder snart 15, og foruden sin alm. skolegang går han til karate hver dag både morgen og aften - han har lært at spille udmærket klaver, modtager undervisning i billedkunst, er frivillig i brandvæsenets ungdomsafdeling - og så tager han to timer med bussen til Managua hver lørdag for at få engelskundervisning!! Og går selvfølgelig i en absolut streng katolsk skole, og håber på at det hele betyder at han får chance for at komme på en katolsk High School i Italien. Værsgo og spis!!!



Tirsdag og onsdag var jeg på et par vandreture oppe i bjergene. Virkelig fantastisk flot natur og også meget forskellig på de to dage. Først op i Selva Negra som ejes af folk med tysk oprindelse. Selva Negra = Schwarzwald - der er dyrket kaffe siden 1850'erne, nu har de også restaurant og hytter. Det er et stort naturreservat og mine guider tog mig en ret anstrengende tur op i højderne. Fortalte og viste mig en masse om både dyr og planter. Rigtig, rigtig interessant.To meget behagelige fyre som passede godt på mig :0)


Memo (med dreadlocks) som har sit eget primitive Tour Bureau, har nogle meget fine ideer om hvordan man kan ændre tingene i sin egen by til det bedre. Vil drive sit bureau uden at bruge store, fine turistbusser, - men hellere tage een eller to ad gangen med offentlige busser. Han har haft en norsk kæreste, og boet i Norge i 3 måneder. Det havde ændret hans liv fortalte han, i f.h.t. at blive bevidst om sine egne rødder og at det er her i Nica han skal bruge sine talenter. Han gør en hel masse for at forbedre forholdene i sit nærområde, bl.a. affaldsproblemet - tager også nogle initiativer for at støtte lokale kunstnere.


Der var både glat og stejlt, så det lykkedes alligevel for os alle tre at falde. Så jeg har en dejlig blå bagdel!!
Om onsdagen tog vi op til et kaffe-kooperativ, en landsby på 25 små fattige huse. Her så jeg hvordan de håndsorterede kaffebønnerne efter de er blevet vasket.


Vi fortsatte op til en gammel guldmine, hvor den lokale guide som Memo altid involverer, fortalte om den historie. Det var under guldfeberen først i 1800-tallet, hvor man arbejde under utrolig hårde omstændigheder, blev syge af arbejdet og fik kun ringe udbytte. Det varede kun omkring 20-30 år, så fandt nogen ud af at dyrke "guldfrøene" (kaffe) i stedet for. Og det har været en forretning der har bevæget sig meget op og ned. Lige nu er det i en bølgedal, fordi der gået en bakteriesygdom i kaffebuskene så de mister bladene og frugterne får alt for meget sol. Det er hårdt for bønderne her, eftersom der jo for nylig var krise p.g.a. ALT for meget kaffe i verdensproduktionen.

Her inde i den gamle guldmine så jeg en SKORPION-EDDERKOP!! Tror den var næsten 20 cm i bredden!



Bagefter tog vi igen den lokale bus op til det flotteste vandfald jeg endnu har set, og fik selvfølgelig en tiltrængt dukkert.


Det er første gang jeg har prøvet at gå inde bag et vandfald, med flagermusene flyvende om ørerne da kom vi ud på den anden side.

Nu skal jeg ud i byen og sige farvel til de to unge piger. I aften aften har jeg inviteret Maria og sønnen Victor ud at spise, og i morgen går turen til Managua og videre med fly til Corn Island i det caribiske hav.
Der er ikke biler og internet på Little Corn Island hvor jeg agter mig hen - til gengæld skal der snorkles igennem - og læses - og solbades :0)

Ingen kommentarer:

Send en kommentar