tirsdag den 8. april 2014

RUMÆNIEN, APRIL 2014

Så er jeg klar til den første rejseudfordring i 2014!
Da jeg denne gang rejser sammen med mine unge venner (Paul fra Rumænien og hans kæreste Erika fra Lithauen) - har jeg måttet acceptere at flyselskabet hedder Ryan Air! Så den foreløbig største udfordring var at pakke en lille kuffert med kun 10 kg!
Planen er i grove træk: flyve fra Billund til Budapest og couchsurfe 2 nætter for at få set lidt af byen. Vi har lejet en bil hos Herz og vores host er på plads - en ung canadisk gut havde plads til os alle tre :o)
Fredag morgen sætter vi kurs mod Rosia Montana. Her skal vi bo hos en lokal mand, som er en af frontkæmperne i kampen mod det canadiske guldmineselskab, som den rumænske regering har givet lov til at sprænge 4 smukke bjerge i luften og derved skabe en kæmpesø til cyanid, som bruges i guldmineindustrien!!!
Næste by bliver Sibiu, derefter bjergkørsel gennem Karpaterne til Sercaia hvor vi møder Pauls forældre, og bor hos dem i familiens sommerhus i nogle dage.
Vi skal besøge underjordiske grotter, smukke søer, floder, klostre og nogle grønne "pyramider" som ingen rigtig kan forklare oprindelsen på.
Mens vi er i Sercai skal vi en tur til Brasov, som er en af de ældste og smukkeste byer i Rumænien. Heldigvis overlevede den nogenlunde uskadt kommunistregimet.
Senere går turen sammen med Pauls forældre videre til Radauti, Bucovina hvor Pauls hjem er og hvor han er vokset op. Undervejs besøger vi sikkert også Lehel (min "adoptivsøn") og hans familie, - Lehel er også hjemme til familiefester i Påsken. I nærheden af hans by skal vi besøge Bidas Canyon og Red Lake - jeg er ikke helt klar over hvad det er :o)

I Radauti skal vi bo hos Pauls forældre, gå ture i bjergene og se de smukke, malede klostre. Påskelørdag skal vi til midnatsceremoni i kirken, og det bliver vist helt specielt.
Det var da vi talte om disse specielle påsketraditioner, ideen til turen blev født. Jeg er meget taknemmelig for alt det arbejde Paul har lagt i at arrangere denne tur for os! Og i morgen starter den!




- Posted using BlogPress from my iPad

Ingen kommentarer:

Send en kommentar