lørdag den 13. juli 2013

Eqi Sermia 10.-11. Juli

Så har jeg også fået den oplevelse! At sejle i isfyldt hav mellem flotte isbjerge, at ligge stille i et par timer med motoren slukket foran den kælvende isbræ. Fantastisk! Det lyder som høje tordenbrag - og pludselig ser man et stort stykke skride ned i vandet, hvilket medfører mindre tsunamier, hvor hele ishavet kommer i bølge-bevægelse.


Det blev en fantastisk udflugt til Ice Camp Eqi som firmaet World of Greenland har etableret ved Port Victor - et sted hvor en franskmand ledede en del ekspeditioner til indlandsisen tilbage i 50'erne.



Efter ca. 7 timers sejlads + studie af bræen ankom vi kl. 14, fik kaffe og kage og lidt informationer om stedet. Derefter blev vi installeret i vore hytter, - og hvilken luxus helt her ude i ødemarken!! Flot nybygget hytte med solceller, badeværelse, plads til 4 personer og panoramaudsigt til Eqi-bræen. Her kunne man sagtens havde siddet et par dage og bare kigge på udsigten - hvis det altså ikke lige var for prisens skyld!!!



Om eftermiddagen fulgtes jeg med en ældre tysker rundt om en indsø og op til morænen, hvor der er udsigt til bræen fra landsiden. Det gik i rask trav op og ned over klipper og sumpede områder, for jeg havde bestilt aftensmad i den lille hyggelige restaurant på campen, så vi skulle være tilbage kl.19 - det nåede vi også næsten. Men jeg var godt nok træt da jeg faldt omkuld i min fine seng med fåretæpper og moskusskind kl. 20:30. Nåede dog lige at tage et billede af udsigten hen over dynen :0)



Næste dag vågnede jeg til en kold og blæsende morgen. Efter en solid morgenmad fulgtes jeg igen med Sigurd, som tyskeren hed, op til en lille smeltevandssø og videre op over klipperne, hvor der igen var en fantastisk udsigt. Tilbage igen til frokost og hyggesnakkede lidt med de andre gæster. Nogle var kommet tilbage fra en nat i telt helt ude ved indlandsisen. De havde haft en guide med og var totalt høje efter en tur op på iskappen! De havde også en lille polarræv, der blev flittigt fodret af den thailandske kokkedame.



Gik lidt rundt omkring campen og så lidt mer til franskmandens efterladenskaber, og fotograferede omkring anløbsbroen. Vores guide Nichlas havde fortalt at for 3 uger siden havde bræen kælvet med et enormt stort isbjerg, som skabte en tsunami der rev en helt nybygget anløbsbro og en trediedel af alt det der lige var losset fra båden! Det havde været en voldsom oplevelse.



Kl.14 kom båden med nye gæster, og vi gik ombord for igen at nyde en skøn sejltur mellem majestætisk drivende isfjelde. Det tog igen nogen timer, men gav mulighed for at komme i snak med flere forskellige og interessante mennesker. Bl.a. en ung, dansk fyr som var i kokkelære på Hotel Arctic i Ilulissat. Utroligt hvad han alt havde rejst, set og oplevet allerede i alder af 23 år!



Hjemme igen hos Jesper og Erine, som havde gemt Spaghetti Bolognese til mig :0) Et hurtigt bad + omklædning, og så skyndte jeg mig ned i Kulturhuset for at se folkedanserne give opvisning. Det blev en hyggelig aften, hvor jeg såmænd også fik danset en del. Gik hjem i midnatssolens flotte lys!




Kæruld i midnatssolens skær ved det lokale supermarked Pissifik, som bare betyder "handel" - grønlandsk er et interessant billedsprog.




Her er det Jesper og Erines hus i grønne smukke omgivelser.




Man bliver ikke rigtig træt og søvnig når der er lyst hele døgnet rundt :0)

Ingen kommentarer:

Send en kommentar