fredag den 19. juli 2013

QAQORTQ - Hvalsø Kirkeruin - Upernaviarssuk

Nå nej - det er jo Grønland, så selvfølgelig havde de da glemt at jeg skulle komme her over midnat :0) Synd at sige - men de er altså generelt lidt uorganiserede / ustrukturerede heroppe!
Pitsi fra turistkontoret havde sørget for at en taxa hentede mig ved havnen, det fungerede fint. Og der stod jeg, mens han kørte igen i rasende fart, og bankede på den låste dør og vinduerne. Tilsidst valgte jeg så at ringe til det nummer der stod på døren, som kunne bruges i nødstilfælde. Det virkede - 5 minutter efter kom der en mand hujende for fulde gardiner i en bil og låste mig ind.


Højskolen bruger nogle af deres ældre bygninger som vandrehjem om sommeren. Det er billigt men meget rent og pænt, selvom huset jeg bor i ser temmelig ramponeret ud udefra.
I hele dette hus er der 10 værelser med to køjer i hvert, 2 toiletter og et baderum med 2 brusenicher. Det er lidt som en barak og i midten er der et fint køkken / opholdsrum.



MEN det ser ud som om jeg er den eneste der bor her i alle disse 4 lidt "lasede" barakker. Så jeg har det fredeligt og roligt :0)... meeen....det kunne da ha været hyggeligt nok med nogen at snakke og dele rejseerfaringer med!

Her til morgen gik jeg så op til selve højskolen og fik morgenkaffe. Tror der bor nogen lidt mere hotelagtigt der. Hovedbygningen er ved at blive renoveret udvendig, men indvendig er der rigtig pænt - igen med masser af kunst på væggene.



Bagefter travede jeg så ned i byen til turistkontoret, som havde arrangeret byvandring og frokost for mig hos en lokal familie. Dagen startede med dejligt solskinsvejr, og da jeg kom derned viste det sig, at der også var en tur om eftermiddagen til Hvalsø Kirkeruin og Upernaviarsuk. Det skyndte jeg mig at melde mig til, - havde ellers ikke regnet med at jeg kunne nå det i den forholdsvis korte tid jeg har her.



Så det blev en "travl" men rigtig, rigtig fin dag! Byvandringen sluttede med at guiden gik med hen til Sofia, en ældre dame på 75 som havde lavet det skønneste måltid jeg endnu har fået heroppe!! Frisk stenbiderrogn, gravad laks og syltet laks, store friskkogte rejer, fiskefrikadeller, syltet kvan og tilsidst en lækker krydret rensdyrsteg med frisk salat af kvan, æbler og druer.



Og så var hun simpelthen så sød, og var utrolig glad for alle mine spørgsmål om maden og planterne heromkring. Her var også megen god kvalitetskunst i hjemmet - og, i modsætning til hvad man ellers ser, ingen plasticblomster! - men fine potteplanter af forskellig slags.
Hun fortalte hvordan man bruger kvanen, hunblomsterne er de bedste og kan kendes på at de IKKE har blomster og frøstande! Jeg spurgte om hun havde erfaring med enebær-the, og inden jeg fik set mig om fik jeg både et glas syltet kvan og en pose tørret enebær med mig.
Til gengæld kunne jeg så fortælle hende, hvordan hun let kunne formere sin smukke Streptocarpus-blomst, hvilket hun blev vældig begejstret for :0)



Herefter tog jeg så i en hurtig speedbåd ud til Hvalsø Kirke og Forsøgsstationen Upernaviarsuk. Foruden mig var vi to norske kvinder, et ældre amerikansk par fra Boston, + en ung dansk guide (for de to amerikanere). Det blev også en fin tur, særlig interessant var det at se hvordan de kunne dyrke kartofler og grøntsager udendørs. Tomater og agurker havde de i opvarmede drivhuse. Et smukt grønt område hvor de også holdt masser af får, og høstede hø til vinterfoder. Oprindelig er det et sted hvor man uddannede fårholdere.



Under byvandringen havde jeg fortalt de to norske kvinder om Grønlandsk kaffe, så da vi kom i land forslog de at vi 3 skulle gå ud og få en sammen.
Det gjorde vi, og på en af byens bedste restauranter - som selvfølgelig drives af et thailandsk par - fik vi en ustyrlig morsom blanding af thailandsk performence og servering af grønlandsk kaffe!! Men må også sige at en drink til 150,-kr i min verden SKAL være noget helt specielt!! Og det var det.
Og fik så iøvrigt en hyggelig snak om hvor og hvordan vi hver især plejede at rejse. Den ene Bente var ansat ved skattevæsenet i Oslo, den anden Tove var direktør for den norske udgave af Haveselskabet, så hun var også vældig interesseret i at fotografere planter.



Nu er jeg spændt på vejret i morgen, i eftermiddags blev det mere overskyet og nu ser himlen meget anderledes og lidt regntruende ud!! Jeg havde ellers planlagt at kravle op på Saqqaarsik (Storefjeld) som ligger lige her bag højskolen. Det er 412 m over havet og ser ret udfordrende ud, men skulle ha en fabelagtig udsigt - også ind til indlandsisen.
Nu må jeg se, vil også gerne nå det lille museum og hele "kunst-ruten" med alle kunstværkerne der lavet i klipperne på stedet. Det var i 1993-94 at billedkunstneren Aka Høegh fik ideen til at samle kunstnere fra hele Norden til dette projekt. Vi så en del af dem på byvandringen.





Og måske kan jeg også nå Great Greenland Fur, det skulle være ret interessant at se hvordan de forarbejder sælskindene.

Jubiii....vejret er stadig flot her lørdag morgen d.19. Juli 2013 - og nu er det også lykkedes at komme på nettet. Så jeg kan få dette ud i cyberspace, dejligt at kunne holde styr på det når jeg er hjemme igen.
Nu skal jeg op på Storfjeldet!!

Ingen kommentarer:

Send en kommentar