tirsdag den 23. juli 2013

Narsarsuaq + IGALIKO

Søndag morgen d. 21.juli oprandt med strålende solskin! Jeg blev hentet til tiden - må sige at det fungerer virkelig OK alle mine aftaler med Blue Ice.


Vel ankommet til et rigtigt fint vandrerhjem, satte jeg min bagage i gangen og en seddel på at jeg var gået til Blomsterdalen.


Og sikken tur det blev, her er så ubeskriveligt smukt i sådant et vejr. Der falder en helt særlig ro og fred over en, - de eneste lyde er ens eget åndedræt, fugledes sang, elvenes rislen og ravnenes skrigen.
Igen, igen har jeg fotograferet blomster og flotte udsigter. Og så har jeg fundet flotte Karl Johan svampe, så aftensmaden står på tunfisk i svampegryde med kvan :0)


I går gjorde jeg også et kulinarisk kup - hos et par fiskere tiggede jeg mig til en stor håndfuld lakserogn. Det blev renset og pisket igennem med en gaffel, rørt med lidt salt og sat i køleskabet til morgenmad. Det var rigtig lækkert, men jeg HAR DA ALDRIG før ædt lakserogn i rå mængder til morgenmad :0)

Nu har jeg bestilt morgenmad her på vandrehjemmet i de to dage jeg er her. I morgen aften, efter jeg kommer tilbage fra Igaliko, har jeg besluttet mig for at bestille Grønlandsk Buffet på hotellet. Men nu står den på bad efter en svedig tur i Blomsterdalen - og så ned at se på byen. De fleste bor i betonblokke som ses herunder.


"Byen" - som jo er en gammel amerikansk luftbase - består mest af et hotel og folk der er ansat ved lufthavnen og ved de forskellige rejsebureauer. En dansker jeg talte med, fortalte at her er ca. 120 stemmeberettigede + nogen børn.
På hotellet læste jeg om en dansk hortonom der har indført hårdføre træarter fra forskellige dele af verden, og lavet forsøg på at få dem til at gro heroppe. Der er et område de kalder arboretet, og det ses tydeligt også omkring husene at her er der virkelig træer som er over mandshøjde. Det ses vist ikke mange andre steder i Grønland.


Her til aften er der blæst en kraftig fønvind op, det er noget med den kolde luft fra indlandsisen der møder den varme luft fra dalen...o.s.v. - men det er på ingen måde koldt. Det er hyggeligt her i fællesrummet, jeg strikker og hører Vivaldi på iPad'en, nogle af forskerne arbejder med deres vandprøver. To spaniere sidder og laver noget husflidsarbejde, der ligner det grønlænderne laver - en far og hans voksne søn. Faderen er kajakinstruktør for spanske turister og har været her i tre sæsoner, men taler stort set intet andet end spansk. Så jeg får lige trænet lidt af mit spanske :0)


Søndag aften endte med den flotteste solnedgang, som vi selvfølgelig alle skulle ud og fotografere!


Så er det blevet mandag morgen d.22. juli og vejret er stadig let blæsende. Pludselig kommer John vandrehjemsbestyreren og fortæller at de må aflyse turen, fordi det blæser for meget ved Itelleq hvor vi skal sejle til. ØV ØV ØV!!
Men en halv time efter bliver det hele vendt til glæde - de har en anden og større båd der kan sejle i stedet. Så nu skal jeg bare ha pakket nogle få ting og så må jeg overnatte derovre i stedet for her. Forhåbentlig kommer vi så tilbage i så god tid at jeg når flyet hjem!!

Ja det blev da lidt af en sejltur, rimelig høj søgang men heldigvis en kort tur på 25 minutter. Båden ligner nærmest en bus, som den jo egentlig også fungerer som.


Undervejs mødte vi et marinefartøj med en helikopter på dækket. De eftersøger en lokal som har været sejlet ud for nogle dage siden, hvor vejret også pludselig blev dårligt! Jeg håber virkelig de finder ham.

I Itelleq blev jeg hentet af en fra hotellet, det havde jeg valgt - i stedet for at gå de 4 kilometer med bagagen, selv om jeg kun har nogle få ting med herover. Mit højre knæ, lår og hofte - eller hvad pokker det nu er, gør bare pokkers ondt. Træls! - men det er jo nok lidt overanstrengt.
Med slidgigt i hoften må jeg jo nok til at indstille mig på, at jeg ikke kan løbe så stærkt og så langt mere :0(


Igaliko har ry som den smukkeste bygd i Grønland - her er bestemt også smukt med bølgende græsmarker og smukke stenhuse, som i sin tid er bygget af sten fra de gamle ruiner. Men jeg synes nu også de små fiskersamfund, jeg så på vestkysten fra kystbåden,var maleriske med husene der lå som farveklatter op ad fjeldsiderne.


Her i Igaliko er der fundet fine ruiner fra vikingetiden, en canadisk journalist og fotograf er i gang med at lave en stor udsendelse om vikingerne. Hun og holdet har været både i Norge og Roskilde og flere andre steder for at få projektet færdigt. Der er også nogle fra udsendte danskere der er ved at reparere mindepladen der sat over en eller anden gammel biskop man har fundet i en grav. Og man må da sige at de arbejder r.... ud af bukserne!!


Vejret er stadig blæsende og overskyet, men lige nu har vi været mange forsamlede her i vandrehjemmets køkken / alrum. Svenskere, schweizere, franskmænd og så et dansk par der havde forsøgt at vandre fra Qaqortoq og helt herud med telt o.s.v.
De havde simpelthen måttet opgive fordi der ikke var afmærket nogen rute, de lader ellers til at være ret rutinerede vandrere. Så det var da godt jeg ikke kastede mig ud i det, hvad jeg ganske kort havde overvejet!!

Svenskerne, det danske par og jeg gik alle til hotellet og fik aftensmad. Dejlig Karl Johan suppe og paneret ørredfisk - lækkert!


Da vi kom tilbage til vandrehjemmet, havde vi en hyggelig aften sammen det franske ægtepar som er utrolig sympatiske. De tager den omvendte tur med kystbåden til Ilulissat og ville gerne se mine billeder derfra. Så de blev glade da de så hvor pænt der var ombord, men desværre måtte jeg jo fortælle dem at maden ikke er "gastronomi"!
Pudsigt - de havde også rejst i Nicaragua i december og januar, men var nu utrolig berejste på den interessante, self-made måde.
Alle taler bare engelsk indbyrdes så alle forstår hvad der bliver sagt, - rigtig international, mellemfolkelig hygge :0)

Så er min Grønlandsrejse ved at være slut, - i morgen tidlig går båden tilbage til Narsarsuaq. Så har jeg to timer til et ordentligt bad, pakke og komme med flyet. Så bliver det spændende om jeg når nattoget til Sønderborg.

Og nu sjaskregner det her i Igaliko! For første gang på denne rejse - jeg har bare været utrolig heldig med godt vejr, det er jeg taknemmelig for.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar