fredag den 19. juli 2013

Gudstjeneste Ilulissat + sejlturen + Nuuk

Nu er det blevet tirsdag d. 16. - Olivers fødselsdag, men eftersom jeg befinder mig ude på havet ved Grønlands Vestkyst, kan jeg ikke sende SMS'er :0( Jeg må huske det i aften når vi ankommer til Qeqertarsuatsiaat kl. 21, så passer det også med tiden derhjemme, da vil klokken være 17!



Jeg sidder på skibet Sarfaq Ittuk, der skal sejle mig ned til Qaqortoq, det tager tre dage og indtil nu har vejret været fantastisk flot og ingen storm!! Jeg havde frygtet søsyge en smule. Vi har været undervejs et par dage og ser ikke mere isbjerge.
Den første morgen lagde vi til i Sisimiut (Holsteinsborg) hvor der var 2 timers ophold. Desværre sov jeg for længe i min køje, så jeg kom ikke ud at se på byen. ØV!
Til gengæld fik jeg set lidt af Maniitsoq (Sukkertoppen) hvor vi lagde til om aftenen. I Kangaamiut kunne skibet ikke sejle helt ind i havnen, så den slags steder hejser de en lille motorbåd ned til at fragte passagerer og lidt gods ind.


Tidligt her tirsdag morgen lagde vi så til i Nuuk. Hos en guide ombord havde jeg bestilt en times bytur i bil med en lokal guide, og de penge var godt givet ud. Det var en dansk/amerikaner, der var vokset op i Nuuk. Dagen startede med tæt tåge, men den blev hurtigt brændt væk af en dejlig varm sol.
Grace, som hun hed - (forældrene var kommet til Grønland for at missionere for Bahaia- religionen - aldrig hørt om den før!!) - kørte mig og et schweizisk ægtepar rundt i både de helt nye boligområder, og i det gamle historiske omkring Kolonihavnen, hvor vi blev sat af. Hun var rigtig god til at fortælle og forklare hvordan vi fandt ned til skibet igen. Billedet er "Havets Moder" der får redt alle havdyrene ud af håret, skulpturen står delvis dækket af vand ved højvande.



Så selv om vi kun havde ca. 2 timer på egen hånd, nåede jeg at besøge både Nationalmuseet med mumierne, det smukke Kulturhus Katuaq, hvor der var en udstilling af Prinsgemalens Grønlandssamling, - og rådhuset med nogle fantastiske vævede gobeliner, der fortæller historien om hele Grønlands udvikling. De er vævet af 5 forskellige kvinder efter oplæg af kunstneren Hans Lynge, som både malede og skrev sange og bøger. Gobelinerne var først færdige i 1998 - 10 år efter hans død.



I det hele taget findes der utrolig meget kunstnerisk aktivitet her i Grønland. Jeg tror den storslåede natur inspirerer mennesker til at være kreative, måske har de også mere ro på sig til fordybelse!? Desværre var Kunstmuseet lukket til kl 13 - så det gik jeg glip af. Skibet sejler præcis kl 13:00 og så er det med at være ombord! Det venter IKKE.
Herunder billeder af de berømte mumier fra Qilakitsoq, det er virkelig rørende.


Jeg følte mig godt nok lidt som japansk turist :0) - men var glad for at få chancen for at se bare lidt af Nuuk - og så i det smukkeste vejr man kan tænke sig! Nu sidder jeg igen på havet, bølgerne er lidt mere at mærke, men foreløbig går det godt. Vi sejler rimelig tæt på kysten, så her fra "bagperronen" er der en flot udsigt. - Ja det nåede jeg da lige at skrive, før vi igen sejlede ind i tåge! Vejret skifter utrolig hurtigt heroppe.
Herunder Nuuk i tåget morgenlys.


Mit ophold i Ilulissat sluttede med en vældig Gudstjeneste i den smukke kirke. Det var IKKE 4 bryllupper og en begravelse - men 4 barnedåb og en VIELSE og så iøvrigt 7 hold kirkegængere til alters!! Det var meget interessant at være med til.






Jeg aner ikke hvad jeg sang, men jeg sang med det bedste jeg kunne :0) Faktisk er udtalen af de grønlandske ord ikke så svært, når først man har lært sig lidt af grundprincipperne: q = en r+ch lyd, to vokaler f.eks. aa = træk a'et langt, to ll'er = ch lyd hvor luften blæses ud mellem kindtænderne, og tungespidsen sættes bag fortænderne. Jeg fik et hurtigt lille kursus af en af guiderne på Eqi turen, hun arbejdede også som tolk.

Nå men tilbage til kirken - mange kom i god tid, både indfødte og turister. Det startede med at kateketen (en kvindelig hjælpepræst) førte et sjovt par ind i kirken. Begge noget oppe i alderen, manden i en pæn hvid fest-anorak, kvinden som så noget ældre (måske syg?) ud, var noget usikker på benene, havde en meget for stor lilla kjole på. Efter prædikenen blev de viet og sjoskede så ud af kirken, - denne gang dog med hinanden under armen!
Jeg spurgte Erine og Jeppe om det var normalt at blive viet til en alm. gudstjeneste? Men de trak på skuldrene - de kommer nok ikke mere i kirke end flertallet i DK :0)
Senere på båden kom jeg i snak med en ældre grønlandsk kvinde hvis far havde været kateket, og fortalte hende historien. Hun undrede sig meget og fortalte at det absolut ikke var almindeligt med vielser til en gudstjeneste.



Så blev det børnenes tur til at blive døbt, hvilket var et festligt skue i grønlandske folkedragter. De fik mange navne allesammen, men flere ret almindelige danske. Jeg har ellers læst i et tidsskrift heroppe, at man er blevet meget mere bevidst om at bruge de gamle grønlandske navne, som egentlig også er meget smukke.

Grønlandsk er et billedsprog, jeg har lige læst en lille historie om Tusilartoq, som betyder "hjertet der hører" - han var kajakroer og lærte af mågernes sang, hvordan man fik havet til at lægge sig, så man kom sikkert gennem stormene! Så det tror jeg at jeg vil begynde at øve mig på :0) - synes det gynger lidt rigeligt nu! Billedet herunder er en af gobelinerne fra Rådhuset i Nuuk, det var også her jeg læste historien.


Selve skibet er ellers helt OK. Maden er ikke noget at skrive om, dyrt og dårligt! Men personalet er venligt, her er rent og velholdt og køjen OK. Jeg valgte en af de billigste liggepladser, som er rum med 8 køjer - 4 længst ud mod gangen og 4 ud mod vandet - der er kun tykke forhæng mellem de to sektioner og ud mod gangen.
Det har dog været helt fint for mig, jeg har fået en af de nederste længst inde, og de første 2 nætter delte jeg med en dame fra Schweiz og en bedstemor på vej til Nuuk med sit barnebarn. Hun talte ikke dansk, men havde en smilende og venlig attitude. Nu er der kommet et par unge kvinder, som skal hjem til Paamiut, efter en bryllupsfest i Nuuk.







- Posted using BlogPress from my iPad

Ingen kommentarer:

Send en kommentar